Headhunting
Industriella tekniska utesäljare
“Att hitta rätt kandidat som kan bli er nästa medarbetare inom Industriell Teknisk Försäljning är svårt tidskrävande och kräver erfarenhet och kompetens. Ib Ringby har jobbat med tekniska utesäljare i 13 år!”
Genom möte med uppdragsgivaren säkerställer vi följande områden inför
headhunting av den tekniska utesäljaren:
• Profil på kandidaten
• Erbjudande till kandidat från uppdragsgivaren
• Krav på kandidaten
• Arbetsbeskrivning
• Introduktionsplan för kandidaten
• Ta fram en headhuntinglista på bolag med hjälp av uppdragsgivaren
• Ta fram en kandidatlista från Linkedin med assistans av uppdragsgivaren
• Titta på avstämningsrutiner mellan Ib Ringby och uppdragsgivaren
Rekryterings-/headhuntingprocess
• Ib Ringby ringer och gräver fram kontaktuppgifter till kandidaterna; mail och mobil
• gärna om det finns privata uppgifter
• Ib Ringby återkommer per telefon och presenterar en möjlighet
• Kallar in CV och personligt brev
• Bokar upp 1:a intervju
• Vid intressant kandidat DISC analys
• 2:a intervju om DISC håller rätt profil
• 1:a intervju av uppdragsgivaren
• 2:a intervju av uppdragsgivaren
• Referenstagning
• Anställningsavtal tecknas
Option med garanti; ITF Industriell Teknisk Försäljning med sambesök och samlyssning
Förstudie
• Enkät till chef och deltagare på sälj och marknadsprocess
• DISC analys nr 2 med anpassat beteende på nya jobbet
• Intervju med chef och deltagare
• Nuläge och de tre viktigaste utvecklingsområdena i sälj indentifieras
• Hemläxor; 5 min företagspresentation samt lista på min 50 kunder att boka kundbesök på
Genomförande av ITF utbildning 2 dagar 9.00-17.00
• Attityd och motivation som också innehåller planering och det viktiga området växa sin T-Zon
• Beteende och drivkrafter
• Besöksbokningsträning och rutiner samt manus
• 5 min företagspresentation (muntilig övning) som också videofilmas
• Teknisk Säljprocessen övergripande
• Relationsbyggnad
• Kundkartläggning
• Behovsutveckling
• Beslutsfaktorer
• Kundanpassad teknisk argumentation (övning argumentationsdansen)
• Invändningshantering och köpsignaler
• Beslut
• Beslutsfaktoranalysen (KAM Verktyg)
• Säljtavlan, prospekteringsmetodik
Coachning/uppföljning
• 8 veckor coachning
• 4 samtal a 30 min per telefon
• 1/2 dag sambesök. Vid sambesök utgår milersättning till Ib Ringby på 25 SEK/mil
• Hemäxor mellan samtal och möten med Ib Ringby
Sammanfattning dag 3
• Repetition av dag 1 och 2
• Fördjupning av efterfrågade områden från coachning
• 5 min företagspresentation andra gången
• Sammanfattning och framtagning av actionplan för fortsatt gott säljarbete
Ib Ringby rapporterar muntligen och skriftligen till både säljaren och uppdragsgivaren
• Säljarens framsteg
• Säljarens fortsatta utvecklingsområden
• Tips till säljaren
• Tips till chefen för att leda säljaren bäst
• Actionplanen dubbelkontrolleras och signeras av deltagare, Ib Ringby och uppdragsgivaren